تست افت ولتاژ

تست افت ولتاژ

تست الکتریکی قطعات خودرو از انجام کار حدسی‌ که ضررهای گران قیمت به بار می‌آورد جلوگیری می کند. با دانش و ابزارهای ساده می‌توانیم به‌جای تعویض قطعات، به‌صورت الکترونیکی احتمالات را حذف کنیم. این بسیار برتر از تعویض قطعات است زیرا همیشه یک قطعه جدید جزء خوب شناخته شده نیست. ما می‌توانیم یک قطعه را با یک قطعه معیوب جایگزین کنیم و ما را گمراه کند. اتصالات الکتریکی ضعیف باعث بسیاری از مشکلات میشود و چراغ چک را روشن میکند و باعث تعویض غیر ضروری قطعات می شود. یک آزمایش ساده می تواند به حل مشکلاتی که باعث ایجاد علائم کاذب شده اند کمک کند. بیشتر علاقه مندان با تست ولتاژ آشنا هستند . ما ولتاژ را بررسی می کنیم تا تایید کنیم که جریانی در مدار جریان دارد. اما تست افت ولتاژ برای تکنسین هاچندان آشنا نیست، که دامنه جدیدی از اطلاعات را در اختیار تکنسین تشخیصی قرار می‌دهد

تست قطعات با تست افت ولتاژ

ولتاژ در مدار بسیار شبیه فشار در شیلنگ است. فشار مایع را از طریق شیلنگ فشار می دهد و ولتاژ به عبور جریان از سیم ها کمک می کند. محدودیت در شلنگ، مانند پیچ ​​خوردگی، جریان را کاهش می دهد. اتصالات ضعیف، سست یا خورده تقریباً همانند پیچ و خم شلنگ یکسان عمل می کنند و ولتاژ را کاهش می دهند و جریان را کاهش می دهند. واضح ترین تفاوت این دو این است که ما فقط به یک شیلنگ نیاز داریم در حالی که یک مدار الکتریکی برای عبور جریان به دو سیم نیاز دارد. یک مولتی متر (ولت متر)تقریبا هیچ جریانی نمی کشد.  آزمایش یک اتصال ضعیف ممکن است همچنان ولتاژ کامل را نشان دهد یعنی چی یعنی ممکنه ولتاژ کامل و درست نشون داده بشه ، تا زمانی که مدار را بارگذاری کنیم. به عنوان مثال، ما می‌توانیم ولتاژ کاملی در یک قطعه داشته باشیم، اما برای کار با آن جریان جریان نداشته باشیم. بدون آزمایش، بخش غیر عامل ممکن است به عنوان مشکل ظاهر شود ، اگرچه اینطور نیست. یک مثال ساده ممکن است یک شیر برقی گیربکس باشد که اجازه قفل شدن مبدل گشتاور را نمی دهد . این باعث می شود چراغ چک موتور روشن شود و یک DTC خطای شیر برقی را نشان دهد. این کد ممکن است یک مبتدی را وسوسه کند که شیر برقی را جایگزین کند، فقط برای اینکه متوجه شود مشکل هنوز وجود دارد. بدتر از آن، این ممکن است آنها را به این باور برساند که مشکل از مبدل گشتاور است و باعث تاکتیک های گران قیمت آزمون و خطا می شود. علاقه مندان و تکنسین های باتجربه تر ممکن است قبل از تصمیم به تغییر آن، ولتاژ و زمین را در شیر برقی بررسی کنند. آنها 12.5 ولت را بین شیر برقی و زمین پیدا می کنند و فرض می کنند که قطعه خراب است. تصمیمات مبتنی بر تست ناقص باعث حدس های اشتباه می شود. تست افت ولتاژ اطلاعات بیشتر تست افت ولتاژ است. اینجاست که ما مدار را تحت بار عملیاتی معمولی آزمایش می کنیم. آزمایش افت ولتاژ مزیت آشکار کردن جریان موجود تحت بار را ارائه می دهد. با آزمایش در حین اعمال بار اعمال بار یعنی چی؟یعنی قطعه رو در حال کار کردن چک کنیم، اطلاعات بسیار مفیدتری به دست می آوریم

تست افت ولتاژ برای تست قطعات

ابتدا ولتاژ سیستم برای مرجع بررسی می شود. بررسی ولتاژ بین پایانه های مثبت و منفی باتری، 12.5 ولت را نشان می دهد. این تقریباً ولتاژ کامل است، بنابراین ما می دانیم که برق مناسب در دسترس است. سپس از ولت متر برای بررسی ولتاژ بین ترمینال مثبت باتری و ورودی شیر برقی با استفاده از شیر برقی استفاده می کنیم. کاوش برگشتی این کانکتور امکان تست تحت بار نرمال سیستم را فراهم می کند. نمونه ای از نحوه عملکرد تست افت ولتاژ

تست افت ولتاژ

با اتصال خوب، ولتاژ بسیار کمی در اطراف مدار جریان می یابد. با اتصال کامل، افت ولتاژ صفر خواهد بود. در واقع مقداری مقاومت وجود خواهد داشت و یک دهم افت ولت قابل قبول در نظر گرفته می شود. اندازه گیری 0.1 ولت تایید می کند که طرف برق مدار خوب است. برای جاری شدن، جریان باید مسیری به زمین نیز داشته باشد. آزمایش ما ناقص است تا زمانی که مدار زمین را نیز بررسی کنیم.

افت ولتاژ

تست بین سمت زمین شیر برقی و زمین باتری، چهار ولت را نشان می دهد. ولتاژ در اطراف مدار جریان دارد، زیرا زمین قادر به تامین جریان مناسب نیست

volt drop

بررسی دقیق اتصال زمین، سیم های فرسوده و منبع مشکل را نشان می دهد. یک رشته سیم مدار را به زمین متصل می کند. بدون بارگیری، مدار با ولتاژ کامل جریان می‌یابد زیرا جریان مورد نیاز ناچیز است. با فعال شدن شیر برقی، جریان کافی در دسترس نیست و قفل درگیر نمی شود. تعمیر اتصال زمین مشکل را اصلاح می کند. بدون چنین آزمایشی می توانیم تصور کنیم که چه اتفاقی ممکن است بیفتد. شیر برقی را تعویض می کنیم و مشکل همچنان ادامه دارد. ممکن است فرض کنیم شیر برقی معیوب است و دوباره آن را تعویض کنیم. بعد ممکن است حدس بزنیم مبدل گشتاور یا حتی گیربکس بد است. با تعویض هر کدام مشکل برطرف نمی شود. PCM فرمان قفل کردن را صادر می کند، بنابراین ممکن است حتی آن را جایگزین کنیم. عدم وجود دانش-آزمایش تشخیصی هزینه زیادی دارد و مشکل را اصلاح نمی کند. آزمایش افت ولتاژ در آزمایش تقریباً هر مداری که بتوانیم آن را روشن کنیم مفید است. در قسمت دوم نمونه های پیچیده تری از این روش را بررسی می کنیم.

دکتر گلس